متال گیر (Metal Gear) سری بازیی است که سالهاست مخاطبان حرفه ای خودش را دارد، شاید تا چند سال پیش برای اینکه ببینیم چه کسی بازیخور درست حسابیست از او میپرسیدیم متال گیر بازی کردی؟! متالگیر سالید اسنیک ۱ که برای پلی استیشن منتشر شد یک شاه بازی بود، کارگردان بازی هیدیو کوجیما نشان داد که هنر بعدی همین گیم است،پس از آن کارگردان که خود را از بازی کمی دورتر کرده بود و تصمیم گرفته بود در اوج از گردونه خارج شود کارگردانی سری بعدی به عهده کس دیگر افتاد،نسخه بعدی یعنی متال گیر: فرزندان آزادی ساخته شد.

Metal Gear Rising: Revengeance | زمانی که هیدیوکوجیما به خود برق وصل میکند! گذری بر متال گیر رایزنیگ

در کمال تعجب قهرمان خاکستری بازی سالید اسنیک، در اولین ماموریت بازی کشته میشود و پس از آن شخصیتی به نام جک با اسم رمز رایدن نقش اصلی بازی را به عهده می گیرد. اگرچه در ماموریت های آخر بازی اسنیک را زنده می بینیم ولی کسی نمی توانست خشم متال گیر بازان را خاموش کند وقتی کاراکتر محبوبشان با کاراکتر منفوری چون رایدن عوض شده است، برای همین بود که در نسخه بعدی متال گیر هیدیو کوجیما در نقش کارگردان برمیگردد،داستان سال ها قبل از بقیه نسخه ها بر میگردد و با یکی از معروفترین و به قولی خوفترین کاراکتر های بازی، بازی را شروع میکنیم، رئیس بزرگ، البته قبل از اینکه عنوان رئیس بزرگ به او اطلاق شود و با اسم رمز” مار خور” او را می شناسیم. به نظر می رسید سه گانه متال گیر سالید تکمیل شده و دیگر شماره بعدی وجود ندارد ولی هیدیو کوجیما بالاخره راضی شد تا متال گیر سالید ۴ را بسازد.

متاسفانه متال گیر سالید ۴ فقط برای پلی استیشن ۳ عرضه شد و همین بازی که در ساختنش پشت سر هم “نه” می آمد، تبدیل شد به بهترین بازی در این نسل، در متال گیر ۴ باز سالید اسنیک نقش اصلی را به عهده دارد اما سالید اسنیک دیگر جوان بیست و اندی ساله نیست، حالا او یک سرباز پیر است، مردی که تمام موهایش سفید شده و حالا به سیگار ( که در شماره یک بازی فقط برای خونسردی و بهتر نشانه گیری استفاده میکرد) اعتیاد پیدا کرده، اما او همچنان همان سالید اسنیک قدیمیست، کسی که میداند یک سرباز است نه بیشتر و نه کمتر، سوپرایزها در نسخه چهارم بازی کم نیستند اما شاید یکی از جذاب ترین سوپرایز ها رایدن است، رایدن که در متال گیر ۲ یک سرباز جوان اسلحه به دست بود، حالا تبدیل به نینجایی سایبورگی (سایبورگ:نیمی ربات و نیمی انسان ) شده، همچنین به مدد نانو ماشین های کار گذاری شده در وجودش نامیرا نیز شده است ( تنها کسی که توانست ومپ نامیرا را در شماره ۴ نابود کند) ، رایدن حالا در دستان خود شمشیری برق آسا (عملا برق آسا) دارد و دشمنان خود را به دو نیم تقسیم میکند، هیدیو کوجیما حتی برای از بین بردن عقده دل بازی بازهایی که از متال گیر۲ هنوز دلگیر بودند، در صحنه ایی رایدن را تکه تکه نیز کرد! بهرحال متال گیر ۴ قرار بود پایان سری باشد، اما هیدیو کوجیما طاقت نداشت که سری را رها کند، پس از چند سال خبرها در دنیای مجازی پیچیده شد که متال گیر جدید در راه است، همه منتظر بودند تا خبرها رسمی شود و شد و عنوان شد نقش اصلی این بازی فرعی از سری متال گیر کسی جز رایدن منفور نیست و خود کوجیما کارگردان این نسخه نیز به دست شخص دیگری داده(البته مانند همیشه کوجیما شخصا بر روی طراحی بازی نظارت داشته).

Metal Gear Rising: Revengeance | زمانی که هیدیوکوجیما به خود برق وصل میکند! گذری بر متال گیر رایزنیگ

داستان بازی درست پس از پایان داستان متال گیر سالید ۴ شروع میشود، جنگ تمام شده و تمام سربازان مزدور نیز بیکار شده اند جز کسانی که برای تیم برنده کار میکردند، رایدن، که حالا نماینده شرکتی نظامی و امنیتی است، در حال بستن قرار دادی با رییس جمهور یک کشور آفریقاییست، که ناگهان مورد حمله قرار میگیرند ، رایدن نیز دست به کار میشود، و ما میبینیم که بدن سایبورگی رایدن چه پیشرفت هایی نیز کرده است، بالاخره رئیس جمهور دزدیده میشود و رایدن برای پیدا کردن او به راه می افتد تا رباینده را پیدا میکند، که کسی است که میگوید بعد از پایان جنگ تجارتش دچار بحران شده و او می خواهد با این کار جنگ جهانی بعدی را به راه بیندازد ، رییس جمهور را میکشد و رایدن نیز توسط یک سامورایی سایبورگ سلاخی میشود، ولی ، داکتور (یک کاراکتر جدید سری ) اورا احیا می کند و اینبار جای داشتن بدن سایبورگی نینجایی، بدن سایبورگی یک سامورایی به تن رایدن نصب می شود و او آماده ماموریت دور و درازش برای پیدا کردن کمپانی جنگ جدید میشود.

داستان های تمام سری متال گیر سیاسی و پر از نکات ریز و درشت و خصوصا آن خشم درونی ژاپنی ها بر علیه آمریکایی هاست(واقعه هیروشیما)، در پایان متال گیر ۴ که شاید یکی از سیاسی ترین گیم هاست، متوجه میشویم که کاراکتری که در تمامی سری متال گیر شخصیت بد داستان بوده در حال پیگیری هدفی مثبت و انسان دوستانه و پایان جنگ بوده است. اما در متال گیر رایزینگ هیدیو کوجیما جرات کرده حتی قدمی فراتر بردارد و تمام این توطعه ها را زیر سر یک سناتور آمریکایی میگذارد، کسی که حتی یکی از غولآخرهای بازی نیز به شمار میرود ، پیام های سیاسی و گفت و گو های رد و بدل شده در بین رایدن و سناتور مارشال یکی از قسمت های اوج سیاسی داستان است. و اما کاراکتر های بازی، همانند تمام سری متال گیر یک سری دشمن مخصوص برای رایدن در بازی حضور دارد که در این نسخه “باد های نابودی” نامگذاری شده اند (در هر شماره از بازی چنین دشمنانی با قدرت های متفاوت پیدا می کنید مانند خواهران متال گیر ۴ یا بازماندگان ویژه جنگ جهانی در متال گیر ۳).

Metal Gear Rising: Revengeance | زمانی که هیدیوکوجیما به خود برق وصل میکند! گذری بر متال گیر رایزنیگ

هر کدام به عنوان باس ها یا غولآخرهایی در بازی حضور دارند، اما شخصیت پردازی در رایزینگ همانند بقیه عنوان های سری نیست، شخصیت های چند وجهی و پر احساسات همیشگی در این عنوان جایی نداردند که شاید دلیل آن کوتاه بودن بازی است (گیم پلی مفید بازی در ۶ ساعت خلاصه شده است ) اما در پرداختن به شخصیت رایدن عنایت ویژه ای شده است ، رایدن که نام اصلیش جک هست همانطور که متال گیر ۲ عنوان شد یک کلون از سربازان نمونه بوده و در کودکی او را جک قاتل (قاتل زنجیره ای معروف لندن که با خنجر قربانیانش را مثله میکرده ) می نامیدند، رایدن در این عنوان دچار تحول میشود، از رایدن که خود را همانند سالید اسنیک فقط یک سرباز میدید به جک قاتل تبدیل میشود که دشمنان خود را تکه تکه میکند و پس از پایان بازی نیز از جنگ کمپانی های جنگی خارج شده و دنبال مبارزه خودش را میگیرد. اما در ابتدای داستان بازی سوالات بی پاسخی شکل میگیرد ، مانند اینکه در پایان متال گیر ۴ نشان داده شد که رایدن اعضای سایبرگی بدنش را با اعضای عادی عوض کرد و تصمیم گرفته بود که به جای پرداختن به جنگ وقت خود را با همسر و دخترش بگذراند ، ولی در این عنوان اورا همچنان با بدنی سایبرگی و در وسط میدان جنگ میبینیم، کوتاهیی که از هیدیو کوجیما بعید به نظر می رسید، اما جدا از این مسائل داستان بازی همچنان نقطه قوطش خصوصا در این جمع بازی های امروزی بی مغز است.

گرافیک بازی به زیبایی پرداخته شده و در هر دو زمینه هنری و فنی، بسیار عالی کار میکند، موتور گرافیکی بازی حتی لحظه ای در مبارزات سرعتی بازی لگ نمی زند و همچنین در لحظه ای نیست که از نظر زیبایی (چه محیط و چه دشمنان) شما را محسور خود نکند، هیدیو کوجیما به خوبی متال گیر را وارد این نسل کرد و به خوبی هم همگام با این نسل پیش رفت (باید منتظر نسل بعدی نیز باشیم). موتور بازی به زیبایی کار میکند، و دقت بالا از جمله نقاط قوت آن به شمار میرود،کافیست با شمشیر رایدن یک هندوانه را به قسمت های مساوی تقسیم کنید تا متوجه منظور من بشوید. صداگذاری در بعضی موارد دچار اشتباهات کوچکی میشود ، که نمیشود به بازی آنچنان سخت گرفت ، زیرا صدا گذاری در این گونه بازی ها بیشتر نقش بالابرنده تپش قلب بازی کن را دارد تا چیز دیگر. بهر حال صدا گذاری کاراکتر رایدن و تنها کاراکتر دیگر از سری های قبل (سانی) بسیار نوستالژیک است، و صدای حرکات و ضربات شمشیر رایدن نیز به خوبی حس برندگی را منتقل میکند (فروت نینجا!).

Metal Gear Rising: Revengeance | زمانی که هیدیوکوجیما به خود برق وصل میکند! گذری بر متال گیر رایزنیگ

گیم پلی بازی فوق العاده کار شده، بدون شک رایزینگ از بهترین عنوان های سوم شخص از نوع شمشیر زنی این نسل به شمار می رود، کنترل شمشیر رایدن بسیار با دقت و خوش دست طراحی شده، و زدن کمبو ها و تعویض بین سلاح ها در بازی عالی عمل می کند،در بازی سیستمی قرار داده شده که رایدن برای لحظه ای مشخص، شمشیر خود را بالا نگه میدارد و هنگام کند شدن زمان با استفاده از آنالوگهای دستگاه (که دقت را فوق العاده بالا نیز میبرد) شمشیر بازی میکند که معمولا به تیکه تیکه شدن دشمنان منجر میشود!

Metal Gear Rising: Revengeance | زمانی که هیدیوکوجیما به خود برق وصل میکند! گذری بر متال گیر رایزنیگ

باس فایت ها مثل همیشه نفسگیر و در بعضی موارد خسته کننده ساخته شده ، اما در کل سری متال گیر باس فایتی را نمیتوانید پیدا کنید که همانند دیگری باشد، سیستم مخفی کاری که در تمام عنوان های بازی وجود دارد (و اصلا کل سری متال گیر گیم پلی اش مخصوص مخفی کاری طراحی شده) ولی در اینجا مخفی کاری سیستم ثانویه بازی به شمار میرود، ولی باز هم جذابیت خود را حفظ کرده و بد نیست، زیرا مانند بقیه عنوان ها نمیتوان به دیوار ها چشبید یا از سقف ها آویزان ماند، ولی آن جعبه های معروف بازی همچنان در رایزین حضور دارند (کاراکتر های بازی در جعبه ای مخفی شده و در گوشه ای بی حرکت میتوانند بمانند بدون دیده شدن توسط دشمن).

Metal Gear Rising: Revengeance | زمانی که هیدیوکوجیما به خود برق وصل میکند! گذری بر متال گیر رایزنیگ

حتی با اینکه تمامی سلاح های رایدن سلاح سرد (حداقل ظاهری) هستند، در بازی دو جدا از انواع نارنجک ۲ نوع سلاح گرم نیز حضور دارند (بازوکا و آر پی جی ) که در مواردی بسیار کمک دست هستند، سیستم آپگرید شخصیت و سلاح ها نیز به خوبی در بازی گنجانده شده ، و با اینکه اولین تجربه بازی اکشن پلتفرمر هیدیو کوجیما است عناصر هرچند معدود پلتفرمی نیز در بازی به خوبی به کار گرفته شده است.

در پایان باید بگویم با یکی از بهترین بازی های کنسولی سر و کار داریم که بازی آن برای هر گیمری واجب است، حتی اگر از عنوان های قدیمی سری نیز بازی نکرده اید این بازی باز هم سرگرم کننده و بی نهایت جذاب است ، و شاید شمارا نیز از طرف داران سری متال گیر (۳عنوان اول در یک پک ۲ دی وی دی سال گذشته منتشر شد) کرد. هیدیو کوجیما از همین حال حتی بدون اینکه از او بپرسند راجع به نساختن شماره ۵ متال گیر صحبت می کند و میگوید غیر ممکن است، او این حرف را راجع به رایزینگ هم زد ، پس باتری هارا شارژ کنید و لنزهای دستگاهتان را تمیز ، شاید در همین نسل شاهد متال گیر ۵ باشیم.

نقد و بررسی اختصاصی رایان گیم

نویسنده و منتقد: محمدعلی سراجق