ماجراجوی بزرگ و مشهور که سال ها بازیبازان مختلف را در سرتاسر جهان به خود مشغول کرده بود حال با چهره ای نو در غالب یک ریبوت بازگشته است تا ثابت کند همچنان ملکه ی ماجراجویی های بزرگ محسوب می شود.پس از اغاز نسل هفتم کنسول های بازی سری بازی Tomb Raider نیز همچون دیگر بازی های بزرگ نسل های قبل کنسول های بازی درخشش گذشته اش را از دست داد و از نظر بسیاری از بازیبازان و منتقدین, نتوانست مسیر موفقیت عناوین قبلی سری را بپیماید.

Tomb Raider


از گیم پلی بازی گرفته که هیچ گونه نواوری نسبت به قبلش نداشت و مناسب بازی های نسل هفتم نبود تا طراحی های بصری و انیمیشن های بازی و همچنین بافت های محیط و کارکتر ها که هیچکدام کیفیت لازم و مورد نظر را نداشتند.استدیو ی سازنده ی بازی یعنی Crystal Dynamics که از سال ۲۰۰۶ و با ساخت Tomb Raider Legend شروع به ساخت این سری بازی کرده پس از ساخت Tomb Raider Underworld تصمیم گرفت تا این بازی را از یکنواختی در بیاورد و با استفاده از موتور گرافیکی ارتقا یافته ی خود به نام Crystal Engine که توسط خود استدیو ساخته شده بتواند بازی در خور و شایسته ی نام Tomb Raider را بیافریند.ساخت بازی در سال ۲۰۱۰ اعلام شد و از همان ابتدا توانست طرفداران لارا کرافت را به وجد اورد و برای همه روشن شدن که استدیو ی Crystal Dynamics از تمام قابلیت های خود استفاده کرده و با به کار گیری بیش از ۱۳۰۰ نفر کارمند خود برای ساخت بازی سعی در جبران مافات و اشتباهات گذشته اش دارد.

Tomb Raider

استایل کلی بازی در ابتدا از نظر بسیاری از بازیبازان تقلیدی و برداشت شده از سری بازی Uncharted محسوب می شد ولی باید گفت که اینگونه نیستو در واقع این سری بازی Uncharted است که از این بازی الهام گیری کرده است.یادمان نرود که این ماجراجوی دنیای بازی های رایانه ای در سال ۱۹۹۶ خلق شد و پا به عرصه ی وجود گذاشت!یعنی بیش از ۱۰ سال قبل از خلق سری بازی Uncharted.تغییرات ایجاد شده در بازی تنها به استایل کلی بازی محدود نمی شود و جزئیات بسیاری در آن نسبت به نسخه های قبلی تغییر کرده است.برای مثال صداگذار شخصیت لارا کرافت در بازی حال دیگر Keeley Hawes نیست و Camilla Luddington جای او را گرفته است.(همانطور که مستحضر هستید Keeley Hawes به مدت ۴ سال و در بازی های Tomb Raider: Legend, Anniversary, Underworld و Lara Croft and the Guardian of Lightصداگذار شخصیت لارا کرافت بوده است.)حال لارا نسبت به قبل اسیب پذیر تر شده و می توان بهتر با او همزاد پنداری کرد.

Tomb Raider

در پرداخت به کارکتر لارا سعی شده تا از حداکثر واقع گرایی ممکن استفاده شود.لارا بسیار نسبت به قبل حساس تر شده است.در تمامی تریلر هایی که به نمایش در امد بر عکس سایر بازی های ماجراجویی و حتی بازی قبلی این سری اب و هوای متفاوت بر نوع رفتار لارا و انیمیشن های او تاثیر گذار خواهد بود و لارا در شرایط محیطی متفاوت عکس العمل های متفاوت و جالب توجهی را از خود نشان خواهد داد.با استفاده از اشیاء موجود در محیط نیز میتوان دشمنان را از پای درآورد که در ادامهدرباره ی تمامی ان ها توضیحات کاملی را ارائه خواهیم نمود.علاوه بر تمامی این ها خود کارکتر لارا نیز نسبت به قبل تغییراتی را به خود دیده است.حال او شخصیتی بسیار انعطاف پذیر تر و همانطور که در قبل گفته شد واقع گرایانه تر دارد.این بازی به طور مستقل و در کنفرانس مایکروسافت در E3 سال جاری به نمایش در امد و بسیار نیز خوب ظاهر شد.در این پیش نمایش به بررسی نمایش این بازی در E3 2012 و نمایش کلی ان از ابتدای اعلام شدن ساختش و تغییراتی کلی که نسبت به نسخه های قبل داشته خواهیم پرداخت.بنابرین تا به پایان این پیش نمایش با ما همراه باشید.

اولین تغییری که در همان ابتدا هر بازیباز و منتقدی در نمایش های این بازی در E3 2012 متوجه اش شده پویایی محیط بازی و انیمیشن های مربوط به لارا است.حرکات لارا حال بسیار نرم تر و زیبا تر شده و گویای ان است که لارا نسبت به قبل شخصیتی واقعی تر شده است.محیط بازی نیز از نظر پویایی و انیمیشن های مربوط به حرکات درختان و حیوانات موجود در بازی دست کمی از لارا ندارد و ان ها نیز بسیار زیبا کار شده اند.برای مثال حال لارا پس از مدتی دویدن خسته تر و خسته تر شده و این خستگی بر روی تمام ماهیچه هایش اثر گذاشته و در نهایت باعث تغییر نوع حرکت لارا می شود.علاوه بر پویایی انیمیشن های حرکات بدن لارا حال نسبت به قبل بسیار نرم تر شده است.هنگامی که لارا در کنار صخره راه می رود یا اینکه از کنار درختی عبور می کند نسبت به این دو شیء عکس العمل نشان داده و سعی می کند تا با حرکات دستانش و کنار زدن این شیء ها از ان منطق بگذرد.(شبیه به انچه در سری بازی Uncharted دیده ایم.)افکت های مربوط به خون و اتش و صدالبته باران نیز واقعا زیبا کار شده اند و از کیفیت بسیار بالایی بهره می برند.هنگامی که قطرات باران به صورت لارا برخورد می کند یا حین برخورد این قطرات به سطح زمین شما متوجه زیبایی ان خواهید شد.

Tomb Raider

البته تاثیر باران در این بازی علاوه بر خلق جلوه های بصری پا را فراتر از این گذاشته و بر رفتار هایی که لارا در بازی انجام می دهد نیز تاثیر گذاشته است.برای مثال در یکی از تریلر های به نمایش درامده در E3 ما شاهد ان هستیم که لارا بر اثر برخورد قطرات باران بر روی بدنش خیس شده و به دلیل ویزدن باد در محیط بازی سردش شده است.اینکه لارا سردش شده را می توان از لرزش بدنش فهمید.اینجاست که او تصمیم می گیرد با روشن کردن اتش خودش را گرم نگه دارد و از اسیب های احتمالی بگریزد.رنگ بندی محیط بازی کمی مرده به نظر می رسد که البته احتمالا به دلیل یکنواختی تریلر هایی بوده که تا به حال از این بازی دیده ایم.طبق گفته ی سازندگان این بازی با توجه به اینکه این بازی در جزایر منتسب به ژاپن جریان دارد و با توجه به تنوع اب و هوایی این کشور مطمئنا ما شاهد محیط های متنوعی خواهیم بود.از مناطق کوهستانی و جنگل های استوایی گرفته تا به مناطق پست تر و رنگارنگ تر.در واقع سعی شده تمامی ویژگی های برتر بازی های نسل هفتم از ابتدا تا به کنون در طراحی محیط و بافت ها و افکت های این بازی گنجانده شود.Draw Distance بازی نیز خارج العاده است.البته این ویژگی در بازی های قبلی این سری نیز وجود داشت ولی حال شاهد ان هستیم که نسبت به قبل گسترده تر شده است.علاوه بر تمام ویژگی های ذکر شده شاید کمتر کسی متوجه تخریب پذیری محیط بازی و سنگر ها و اشیاء موجود در بازی شده باشد.جالب ان است که این تخریب پذیری ها تنها مختص بعضی از مکان های بازی نیست و در بیشتر بخش های بازی شاهد ان هستیم.برای مثال شما می توانید با تیر اندازی به شاخه ی یک درخت باعث سرنگونی ان شوید.علاوه بر این هنگامی سنگر شما نیز دیگر همچون گذشته امن نیست و هر لحظه ممکن است دشمن شما با تخریب ان شما را نیز از بین ببرد.طراحی دشمنان بازی نسبتا کم کیفیت است و با لارا برابری نمی کند.البته این تفاوت کیفیت نسبتا زیاد است بنابرین توی ذوق می زند.اما ما می دانیم که چندین ماه تا به عرضه ی این بازی باقی مانده است و سازندگان ان در طی فرایند یکدست کردن بازی (پولیش بازی) می توانند این مشکل را حل کنند.به نظر می رسد که موتور گرافیکی Crystal که یک موتور خانگی برای Crystal Dynamics محسوب می شود به خوبی توانسته از پس طراحی جلوه های بصری زیبا برای این بازی بر اید.

Tomb Raider

ایجاد تنوع در گیم پلی هر بازی در مرکزیت اعمال یک استدیو یا شرکت بازی سازی قرار دارد.مهمترین تغییری که در گیم پلی و هسته ی اصلی گیم پلی بازی ایجاد شده تاکید بر روی ازادی عمل بیشتر بازیباز برای انجام بازیست.در واقع بازی Open World تر شده است.حال کار هایی که لارا انجام می دهد تنها به عبور از موانع مختلف ختم نمی شود و او مجبور است برای زنده ماند خود اعمال مختلف دیگری نیز انجام دهد.برای مثال همانطور که در بالاتر گفته شد هنگامی که بر اثر وضعیت نابسمان اب و هوا لارا احساس سرما می کند باید اتش درست کند تا سرما قابلیت های بدنی و امادگی بدنی او را مختل نکند.علاوه بر این لارا باید برای یافتن غذا برای خود بکوشد.برای مثال در تریلر به نمایش درامده در E3 پس از اینکه لارا موفق می شود با عبور از موانع(حرکت بر روی شاخه ی نیمه شکسته ی درخت یا پرش برای رسیدن به کمان) کمانی را بدست بیاورد اهویی را دنبال می کند تا در فرصت مناسب با از پای در اوردن ان نیاز خود را رفع کند.سازندگان این بازی اظهار داشته اند :”ما سعی کرده ایم راه هایی را پیش روی بازیبازان قرار دهیم تا احساس کنند ازادی عمل دارند و می توانند به جست و جو در محیط بازی بپردازند.”نکته ی جالب دیگر این است که تمام حرکاتی که شما در بازی انجام می دهید موفقیت امیز نیست و ممکن است با شکست رو به رو شود.برای مثال هنگامی که سعی در به دست اوردن کمان می کنید به همراه جنازه ی فردی که کمان را در اختیار داشته بر روی زمین پرتاب می شوید!در این حین همانطور که انتظار می رود لارا نیز اسیب می بیند.با توجه به انچه تا به حال دیده ایم به نظر می رسد که لارا شب ها را در کمپ هایی طبیعی می گذارند و در روز به ماجراجویی می پردازد.

Tomb Raider

یکی از جالب ترین صحنه هایی را که در تریلر مربوط به این بازی دیدم زمانی بود که لارا به دلیل از پا دراوردن اهو غمگین می شود!این نشان می دهد که لارا بسیار حساس تر و تاثیر پذیر تر از قبل شده است.در صحنه هایی که شما می بایست دشمنان پیش رویتان را از پای در اورید دو راه پیش روی شما گذاشته شده است.اولی مربوط به از بین بردن دشمنتان با کمان یا با استفاده از یک تمام کننده است که به دلیل عدم ایجاد سر و صدای فراوان می تواند برای ساده تر شدن بازی به کمک شما بیاید.برای استفاده از تیر کمان پس از نشانه گیری بر روی دشمن مورد نظرتان باید دکمه ی مربوطه را نگاه دارید تا تیر شما هر چه قوی تر و سریعتر به سمت دشمنتان پرتاب بشود.بخش دیگر مربوط به مبارزاتی است که هرج و مرج در میدان نبرد و محیط بازی به وجود می اورد.شما می توانید علاوه بر استفاده از سلاح های گرم از اشیاء موجود در محیط نیز برای نابودی دشمنانتان استفاده بکنید.برای مثال می بینید که دشمنتان در کنار مخزنی از مواد محترقه و اتش زا ایستاده است و بر اثر نشتی موجود در ان مخزن مقداری از ان در زیر پای دشمنتان وجود دارد.شما می توانید با اتش زدن نوک تیر خود و پرتاب ان به زیر پای دشمنتان که ان ماده ی محترقه نشت کرده دشمنتان را اتش زده و سپس باعث انفجار ان مخزن بشوید.مثال دیگری نیز می توان برای این بخش از بازی زد.مثلا هنگامی که دشمنتان در زیر یک چراغ نفتی قرار دارد شما با شلیک به طرف ان چرا می توانید دشمنتان را اتش زده و از پای در اورید.استفاده از محیط و طبیعت بازی برای حل معما های بازی نیز بسیار مهم و تاثیر گذار است.سازندگان این بازی اظهار داشته اند :”معماهای این بازی بسیار مشکل تر و پیچیده تر از بازی های قبلی خواهند بود و برای حل ان ها شما می بایست از محیط و عواملی همچون باد , اتش و اب استفاده کنید.”در مبارزات سنگر گیری مهمترین نقش را ایفا می کند.البته بدین معنا نیست که بتوانید پشت یک سنگر بمانید و دشمنانتان را نابود کنید زیرا همانطور که قبل تر گفته شد سنگر های شما تخریب پذیرند.بنابرین شما باید از سرعت عمل بالایی برای از بین بردن دشمنان و حرکت میان سنگر های مختلف استفاده کنید تا از گزند دشمنتان در امان بمانید.طبق گفته ی سازندگان بخشی به نام skill system (سیستم مهارت) وجود خواهد داشت که لارا به وسیله ی ان می تواند مهارت های جدیدی را بدست بیاورد و از ان ها استفاده کرده و به مکان های مختلف جزیره برود.

Tomb Raider

از تمام این بخش ها که بگذریم باید به سیستم نشانه گیری بازی استفاده کنیم که بر عکس نسخه های قبلی این سری که سلاح شما بر روی دشمنتان قفل می شد در این بازی شاید سیستم نشانه گیری ازاده شبیه به بسیاری از بازی های شوتر سوم شخص امروزی خواهیم بود.لارا برای پیش برد اهدافش می بایست غذا , سلاح , اب و وسایل مختلفی را بدست بیاورد و از ان ها نیز درست استفاده کند.او می داند که در این جزیره ی جنگلی که پر از محیط های پست و بلند هست پیدا کردن غذا , اب و سلاح می تواند بسیار سخت باشد.کمی قبل تر اشاره شد که لارا شب را در کمپ های طبیعی می گذراند.در محیط بازی تعداد زیادی از این کمپ ها وجود دارد که لارا می تواند شب را در ان ها صبح کند.همچنین لارا می تواند با استفاده از این کمپ ها با سریعا از مکانی به مکان دیگر و کمپ دیگر منتقل شود.این امر سبب می شود تا شما بتوانید سریعتر به هدفتان برسید.هرچند برای کسانی که ماجراجویی را ترجیح می دهند استفاده از این راه سریع بی معنی است.در بازی گاهی اوقات شاهد سکانس هایی هستیم که در ان کنترل تقریبی لارا به شما داده می شود.برای مثال در تریلر e3 نشان داده شد که لارا در حال سر خوردن بر روی یک ابشار است.در این هنگام شما می بایست با حرکت دادن لارا از برخورد او با صخره ها و درختان موجود بر سر راه این ابشار جلو گیری کنید.یا مثلا هنگامی که از ابشار سقوط کردید با استفاده از چتر نجات می بایست سالم به زمین برسید.در حین این فرایند بار دیگر شما می بایست از برخورد لارا به درختان بر سر راهش جلو گیری کنید.هر چند ممکن است نتیجه به هر حال همچون انچه در e3 به نمایش در امد باز هم باعث اسیب بدنی لارا بشود.به هر حال طبق نمایش های این بازی به نظر می رسد گیم پلی این بازی تنوع بسیار بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده و توانسته نقض های قبلی خود را بر طرف کند و بازی کاملی را در این بخش برای ما بازیبازان به ارمغان بیاورد.

Tomb Raider

همانطور که بالاتر گفته شد صداگذار شخصیت لارا تغییر کرده است.حال Camilla Luddington وظیفه ی صداگذاری لارا را بر عهده دارد.همانطور که مستحضر هستید در گذشته Keeley Hawes وظیفه ی صداگذاری لارا را بر عهده داشته و تنها کسی است که ۴ سال این نقش را ایفا کرده است.او در بازی های Tomb Raider: Legend, Anniversary, Underworld و Lara Croft and the Guardian of Light این وظیفه را بر عهده داشته و به نظر من کارش را نیز به نحو احسنت انجام داده است.اما این تغییر صداگذار اصلی شخصیت لارا به نظر کار درستی از سوی استدیو ی Crystal Dynamics به شمار می رود زیرا لارا هم نسبت به قبل تغییر کرده و بسیار جوان تر شده است.حال او ۲۱ سال سن دارد بنابرین صدای او نیز باید با سنی که او در حال حاضر دارد همخوانی داشته باشد.در تریلر های به نمایش درامده صداگذاری خود شخصیت لارا به طور کامل با حرکاتی که می کند همخوانی دارد و هیچ صدای اضافه و بی نیازی از او نیز شنیده نمی شود.برای مثال پس از برخورد و سقوط بر روی زمین با در اوردن صداهایی این حس را به بازیباز منتق می کند که او واقعا اسیب دیده است.اما از این مسئله بگذریم به موسیقی های این بازی می رسیدم.جناب Meagan Marie مدیر ارتباطات استدیو ی Crystal Dynamics اذعان داشتند که ” هدف ما این است که موسیقی و قطعه های موسیقی را بسازیم که واقعا زیبا هستند و بازیبازان از ان ها لذت خواهند برد.”هنوز اهنگساز اصلی این بازی معرفی نشده ولی در گذشته شایعه شده بود که جناب Alex Dimitrijevic اهنگساز این بازی و تریلر به نمایش درامده از این بازی است.اما بعد ها این مسئله توسط جناب Karl Stewart رئیس بخش جهانی این استدیو رد شد.در واقع ان ها گفتند که قطعه ای که ایشان بر رویش کار کرده بودند ان موسقی نیست که در تریلر به نمایش درامده از این بازی ارائه شد.جناب استوارت همچنین اعلام کردند “اهنگسازی که ما برای این بازی از او کمک گرفته این یک اهنگساز کاملا جدید و متفاوت است.ما در ادامه اعلام های بزرگی را برای شما تدارک دیده ایم.”در چهارمین پادکست مربوط به استدیو ی Crystal Dynamics درباره ی همکاری Wilmer و طراح ارشد صدای بازی یعنی Jack Grillo و اهنگساز ناشناس صحبت شد.Grillo گفت : “ما به اهنگساز خود گفته ایم تا قطعات و تیم های متفاوتی را برای این بازی خلق کند تا در هرچه گسترده تر شدن محیط بازی تاثیر بیشتری بگذارد.”به هر حال می توان انتظار ان را داشت که بازی Tomb Raider در این بخش نیز می تواند عالی باشد.

داستان این بازی جدید در واقع قبل از تمامی نسخه های سری بازی Tomb Raider جریان دارد.شما در این بازی چگونگی تبدیل شدن لارا کرافت را از یک زن جوان ترسو به یک محقق و بازمانده ی حرفه ای خواهید دید.سازندگان دستشان باز خواهد بود زیرا فصلی از این سری را به تصویر می کشند که تا به حال در هیچ یک از بازی های قبلی این سری به تصویر کشیده نشده بود.لارا بر روی کشتی Endurance که توسط جناب Conrad Roth قرار دارد.در حین این گردش کشتی بر اثر برخورد موج های بسیار قوی ایجاد شده توسط طوفان به دو نیم تقسیم می شود.در این بین بازماندگان این حادثه (لارا نیز شامل ان ها می شود) خود را در جزیره ای گرمسیری می یابند که در مثلث اژده ها قرار گرفته است.لارا خود را در میان تعداد بسیاری از جسد های همسفرانش می بیند.در حین فرار از موقعیتی که در ان قرار گرفته (طبق انچه در تریلر مربوط به این بازی نشان داده شد) او سخت اسیب می بیند.او در این فرایند مجبور می شود تا با یکی از انسان های مرموز موجود در ان جزیره مبارزه کند و او را شکست بدهد .

Tomb Raider

بعد از فرار و شکست دادن دشمنش حال لارا می بایست برای زنده ماندن برای خود غذا , اب و وسایل مورد نیاز و مناسب زندگی در ان جزیره را فراهم کند.لارا در این میان می خواهد تا دیگر بازماندگان را نیز پیدا یا نجات بدهد.در واقع نمی خواهد که تنها کسی باشد که در صورت امکان از این جزیره فرار می کند.در این میان او مجبور می شود تا حیوانات وحشی و انسان های قصی القلبی را از بین ببرد تا بتواند هر چه بیشتر به هدفش نزدیک شود.اما همانطور که انتظار می رود لارا در ان جزیره ی اسرار امیز تنها نیست.تعدادی از گروه های خراب کاری و ادم کشی در ان جزیره هستند و از قضا می خواهند لارا و دیگر بازماندگان حادثه را از بین ببرد.از اینجاست که داستان اصلی بازی اغاز می شود.با توجه به اینکه لارا هم اکنون در اغاز راه تبدیل شدن به یک محقق و جست و جو گر بزرگ قرار دارد بنابرین می تواند انتظار بروز احساسات بیشتری نسبت به سایر بازماندگان را از او داشت.او می بایست علاوه بر نجات جان خود دیگر همراهانش را نیز از خطر مرگ نجات دهد و در فرار ان ها از جزیره کمک بکند.لازم به دکر است که لارا در این سفر تنها ۲۱ سال سن دارد و در واقع در اوج دوران جوانی خود قرار دارد که در همچین مهلکه ای گرفتار می شود.بنابرین می توان شاهد رفتار هایی از لارا باشیم که تا به حال در هیچ از نسخه های قبلی این سری بازی ندیده ایم و انتظار ان ها را هم نداشتیم.به هر حال Crystal Dynamics با خلق این بستره فرصت خوبی را برای خلق و ارائه ی داستانی زیبا فراهم اورده است.حال باید منتظر بود و دید در عمل چه خواهد شد.به عنوان سخن پایانی باید بگویم که بازی Tomb Raider از جمله بازی هایی است که فرصت ان را خواهد داشت تا به بهترین بازی سال عرضه اش تبدیل شود.این بازی پس از بع تعویق افتادن حال در سال ۲۰۱۳ عرضه خواهد شد.

نویسنده : محمد صاکی